Krajowy System e-Faktur (KSeF) to platforma do wystawiania, przesyłania, otrzymywania i przechowywania faktur.
Dla większości firm KSeF będzie obowiązkowy od 1 kwietnia 2026r.
Dla dużych firm które przekroczyły limit 200 mln zł sprzedaży w 2024r KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026r.
Ponieważ firmy takie są często dla mniejszych dostawcami towarów i usług to oznacza że do odbioru faktur trzeba być gotowym już od lutego 2026.
Środowisko techniczne systemu zostało mocno przebudowane i oznaczone wersją 2.0.
Tokeny uwierzytelniające w starym KSEF-ie zostały zastąpione certyfikatami.
Jednym z pierwszych kroków potrzebnych do wdrożenia KSEF-u 2.0 będzie zalogowanie się na stronie MCU (moduł certyfikatów i uprawnień).
Tam możemy wygenerować już teraz certyfikat który będzie potrzebny do komunikacji z serwerami KSeF-u.

Przechodzimy zatem na https://mcu.mf.gov.pl/web/login i wybieramy sposób logowania, wpisujemy NIP firmy i zatwierdzamy za pomocą "Uwierzytelnij"
Proces ten w zasadzie jest analogiczny tak jak w przypadku ZUS EPUAP czy ostatnio opisywanym na naszym blogu aktywowaniem e-DORĘCZEŃ.
Gdy zostaniemy zalogowani to po lewej będzie menu składające się z 2 sekcji: "Uprawnienia" i "Certyfikaty".
Po rozwinięciu "Certyfikaty" będziemy mogli wskazać "Wnioskuj o certyfikat".
Po wskazaniu naszej nazwy certyfikatu i hasła zatwierdzamy za pomocą "Generuj".
Jako przeznaczenie certyfikatu wybieramy: Uwierzytelnienie w systemie KSeF (jest to certyfikat typu 1 do podstawowej pracy online) i datę początkową ważności certyfikatu.
Dostępna jest jeszcze opcja "Podpis linku do weryfikacji wystawcy" (jest to certyfikat typu 2 do pracy w trybie szczególnym offline).
Tryby pracy zostaną omówione w kolejnych artykułach o KSEF-ie
Polecenie "Wyślij wniosek o wydanie certyfikatu" w zasadzie kończy proces.
Po kilku sekundach możemy już pobrać certyfikat.
UWAGA: zadaniem certyfikatu jest wyłącznie uwierzytelnienie w systemie (w poprzedniej wersji KSEF tokeny zawierały informacje o uprawnieniach)
Drugą sekcją którą będzie nam w przyszłości potrzebna to "Uprawnienia".
Nasze biuro rachunkowe, pracownicy, oddziały będzie potrzebowało również możliwość pobierania czy też wystawiania dokumentów w systemie KSeF.
Uprawnienia zostaną omówione w kolejnych artykułach o KSEF-ie.
Zachęcamy do odwiedzenia strony : https://ksef.podatki.gov.pl/
Znajduje się tam kalendarz KSeF, wiele wyjaśnień, odpowiedzi na często zadawane pytania.
Poniżej prezentujemy materiał filmowy Ministerstwa Finansów: Certyfikaty – Składanie wniosku o certyfikat i zarządzanie certyfikatami oraz screeny z procesu aktywowania certyfikatu do uwierzytelnienia w KSEF (typu 1).





