E-Doręczenia to system który jest elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
Proces wprowadzania e-Doręczeń trwa już od stycznia 2025.
W pierwszej kolejności dotyczył urzędów, instytucji i firm zarejestrowanych w KRS.
Od 1 lipca 2025 dokonywanie zmian w CEIDG wymaga założenia skrzynki e-Doręczeń.
Finalnie wszystkie firmy zarejestrowane w CEIDG będą musiały korzystać z tego systemu obowiązkowo od 1 października 2026 roku.
Proces założenia skrzynki jest prosty i intuicyjny.
Samo logowanie jest bardzo zbliżone do ZUS EPUAP i innych ministerialnych systemów.
Zwykle do systemu trafimy przez wyszukiwarkę internetową która przekieruje nas na stronę https://www.gov.pl/web/e-doreczenia

Tam znajduje się przycisk "Załóż skrzynkę do e-doręczeń" prowadzący do kreatora który wygeneruje wniosek o przyznanie dostępu.
W przypadku firm zarejestrowanych w CEIDG zostaniemy przeniesieni na domenę biznes.gov.pl
Tam z kolei proces założenia skrzynki zaczynamy od wyboru "ZAŁATW ONLINE".
Po zalogowaniu się profilem zaufanym, poprzez księgowość elektroniczną czy tez innym dostępnym sposobem na podstronie:
Rodzaj wniosku wybieramy "Utworzenie adresu u publicznego dostawcy usługi".
Kilka pytań kreatora i wyrażenie naszych zgód przekieruje nas do podstrony z utworzonym wnioskiem.
Podpisujemy go a następnie podpisujemy elektronicznie "Dokument" i finalnie proces zakładania skrzynki kończy się podstroną "Wyślij dokument".
Jeśli pojawi się informacja: "Wniosek został wysłany. Po jego rozpatrzeniu otrzymasz powiadomienie e-mailem"
przechodzimy do wskazanej przez nas skrzynki mailowej i tam po chwili otrzymamy wiadomość z linkiem do aktywacji e-doręczeń.
Cały proces trwa kilka minut i skrzynka zostaje założona zwykle automatycznie (nie trzeba oczekiwać na rozpatrzenie wniosku tak jak w przypadku firm zarejestrowanych w KRS).

















